lørdag 22. september 2012

Time for Marte 190912

Vi skal jo bli trenere, så før eller siden måtte vi jo begynne å ri for hverandre. 


Oppstilling er stikkordet vi fikk når vi fikk vite at på onsdag skulle vi ikke ri for Jeppe eller Ann - men hverandre. Vi gikk sammen to og to hvor den ene skulle ri på time for Jeppe, og den andre skulle ri for den som red for Jeppe. Jeg fikk Marte som partner, og det var hun som skulle begynne å instruere meg. Min halvdel hadde teori og kikket på fokuspunktene våre mens den halvdelen som skulle undervise red 
for Jeppe. Mine fokuspunkter var som følger:
- Ikke knipe i knærne
- Hælene ned
- Beina ned og rundt
- Rompa innunder (så jeg skal sitte mer "inni" han, og ikke bare sitte på toppen)
- Hendene på rett plass
- Like mye vekt i begge stigbøylene 

Det var altså mer enn nok punkter å ta av og jobbe med, men det vi jobbet mest med var rompa under og hælene ned. Jeg sliter veldig med at jeg ikke sitter rolig i salen, så det var veldig greit å ha en time hvor det var null fokus på hesten, og alt fokuset lå på min oppstilling(/sits som vi nordmenn sier). Marte var veldig flink til å instruere og hun så mye av det hun skulle se på. Gode forklaringer og gode råd. Til nestegang er mitt tips til henne at hun snakker litt høyere og tar litt mer kontroll, men det kommer seg når vi blir litt mer varme i trøya alle sammen. Denne onsdagen er det min tur til å instruere henne i oppstilling, og jeg kjenner at jeg er bittelitt nervøs. Men det går nok sikkert fint!
Her kommer filmen fra timen, for å gjøre den hakket mer interessant har jeg også lagt inn noen av kommentarene hun sa til meg underveis: 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar