tirsdag 21. august 2012

Karoline og dansken

går litt så som nå. vårt forhold er ikke helt stabilt enda, men vi begynner å bli litt venner iallefall! hehe. I teoritimene detter jeg litt av enda, for de snakker gjerne litt fort og litt lavt, men det går seg nok til. når man snakker med danskene på tomannshånd så begynner det å gå veldig greit faktisk. (selv om jenny kanskje ikke er helt enig :p). har funnet ei danske som kunne lære meg litt tellemåte, så here it goes:

50 er halvtreds. Allerede her detter jeg av, for jeg tenker halv 3 og tenker da 1,5. Men det er altså femti. Neste er treds, og det er 60. Halvfjerds er 70, firs er 80 og halvfems er 90. Det er altså ingenting som heter fjerds, halvfirs eller fems. Det trodde jeg! Men det er det altså ikke. Alt før tjue sier man som i norge, men etter det sier man toogtyve, femogførti. Hundredelene er derimot litt annerledes, der sier man først det første tallet, så det siste og så den i midten. Så hvis det er 257 sier man tohundresyvoghalvtreds. Altså:

50 = halvtreds
60 = treds
70 = halvfjerds
80 = firs
90 = halvfems

Henger du med? Det gjør ikke jeg. Jeg kommer hvertfall ikke til å huske det utenat på en stund!

Heldigvis har jeg en liten jukselapp:




...og for de som ikke har sett meg på en stund, så er det sånn jeg ser ut:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar