mandag 20. februar 2012

Fordypningsoppgaven: Drivhuseffekt


Vi skal ha en fordypningsoppgave i naturfag denne uken, og jeg har valgt å ha om drivhuseffekt. Dette er disposisjonen/stikkordene mine for foredraget (med forbehold om endringer..).

Hva er drivhuseffekten?
Grunnlag for liv
Sola
Uten atmosfæen, farlig stråing
Atmosfæren: bestemmer inn og ut

Drivhusgasser
Vanndamp (H20)
Karbondioksid (CO2)
Metan (CH4)
Lystgass (N20)
KFK
Ozon (03)

Jorda uten drivhuseffekt
34*C kaldere uten atmosfæren
GjennomsnittIig i dag: 15*C
Uten atmosfæren: -19*C

Energibalansen
Jorda mottar solstråing
Jorda sender varmestråling
Det er balanse i varmestrålingen. 
Ubalanse: temperatur øker.
Temperaturen øker: når det mottas mer enn sendes ut
Temperaturen synker: når det sendes mer enn det mottas


Energibalansen: stråling inn
Direkte fra sola169 W/m2
Stråling fra atmosfæren327 W/m2
Totalt inn:496 W/m2

Energibalansen: stråling ut
Varmestråling fra jorda390 W/m2
Fordamping fra vann90 W/m2
Varmetap mellom luft og bakke16 W/m2
Totalt ut:496 W/m2

Menneskelig påvirkning
Aerosoler
CO2-utslipp

Konsekvenser
Permafrosten tiner: påvirker økosystemer
Mer ekstremvær
Store områder for jordbruk og mer saltvannsfiske
Dyr kan bli utryddet
Urfolk som ikke vil kunne tilpasse seg
17,5 % av landområdene i Bangladesh, og 6% i Nederland vil ligge under vann
50 millioner berørt av flom i dag: 100millioner berørt av flom i 2100

Eksempel

Økt gjennomsnittstemperatur
Økt med 0,74*C de siste 100 år
FN: 1980-2100: stige mellom 1,8*C og 4,0*C
Hvis det stiger med 2 *C vil havet stige 40cm frem til år 2100

Politiske tiltak
Klimakonvensjonen
Kyotoavtalen
Føre-var eller vente-og-se?


Personlige tiltak
Innflytelse gjennom stemmerett
Ikke bruke mye strøm
Sparedusj og -pærer

Kilder
Viten-oppgaven
Naturfagsboka

3 kommentarer:

  1. Hei Karoline!
    Du har en veldig utfyllende og fin disposisjon. Dette er veldig bra! På begynnelsen bør du snakke kort om hvorfor du har valgt å snakke om dette temaet og nevne de kompetansemålene du har knyttet deg opp til.

    Det virker som om du har mye å snakke om og du har med de viktigste punktene rundt dette temaet. Det eneste problemet er da å rekke å fortelle om alt dette på de 15 minuttene du faktisk har. Sist, men ikke minst, er det kjempeviktig å forklare ord og forkortelser!

    For at fremføringen din skal bli spennende for oss som er publikum er det bra om du varierer mellom tegninger, bilder, grafer, animasjoner osv. Men det ser det ut som om du allerede har tenkt på siden du skal vise en film. Til slutt er det kanskje lurt med en kort oppsummering/konklusjon om hva du har snakka om. Videre er det bra at du har med kilder. Det virker som om du har forberedt deg godt til dette. Jeg tror fremføringen blir kjempebra, så jeg gleder meg! Lykke til :)

    SvarSlett
  2. Det kan også være lurt å vise til naturfagsrapporter vi har gjort!

    SvarSlett
  3. Tenkte jeg skulle gi svar på din veldig faglige blogg ;) Det er Tamron 90mm 1:2.8 Suuupert objektiv! :)

    SvarSlett