mandag 17. oktober 2011

Elevøvelse 2: Vaske med ketchup

I dette forsøket skulle vi prøve å vaske en 50-øring bare ved å bruke ketchup. Min hypotese er at 50-øringen blir skinnende ren. I ketchupen er det blant annet eddik og salt, og jeg tror dette er en syre som kommer til å reagere med kobberet i 50øringen. Kobberet er langt oppe i spenningsrekka, og dermed reagerer det lett med andre stoffer.
50øringen før forsøket
Til å utføre dette forsøket trengte jeg
- Møkkete 50-øring
- Ketchup
- Eggeglass
- Papir
 
 
50øringen i ketchupen
Jeg fant et eggeglass og hadde litt ketchup oppi, før jeg dyttet 50øringen slik at den ble helt dekket av ketchup. Etter å ha latt den ligge der i 20 minutter skylte jeg det ut, og 50øringen var skinnende ren. Noe jeg også la merke til var at ketchupen var blitt noe tynnere enn da den nettopp hadde kommet ut av kjøleskapet. 




Det som skjer er at kombinasjonen av salt og eddik lager en slags syre som fjerner møkka som har sitti på 50øringen. Formelen for eddiksyre er CH3COOH. Det er denne syren, sammen med salt, som lager reaksjonen som gjør at mynten blir blank. For at mynten skal kunne bli blank sier det jo seg selv at det var et belegg utenpå den, og det er dette som løses opp av ketchupen. Belegget på kobbermynten er kobberoksid, fordi kobber reagerer med oksygen over tid. I ketchupen er det en blanding av eddik og salt, og dette fungerer som en katalysator som løser opp kobberoksidbelegget på mynten. Kobberet reagerer med hydrogenatomene i denne syra, og dette er reaksjonsligningen:
CuO + 2H+   =  Cu2+  +  H20  

50øringen ble skinnende ren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar