torsdag 12. januar 2012

Elevøvelse 4: Stjernehimmelen

Jeg har vært ute for å kikke på stjernene. Dette er noe jeg liker å gjøre når jeg filosoferer over ting, eller går tur med bikkja en klar kveld. Det har dessverre vært mye skyer de siste dagene, så jeg har ikke fått sett alt jeg egentlig skulle se til denne øvelsen.

Karlsvogna
Den første gruppa med stjerner som jeg fant var så klart Karlsvogna. Dette er et av stjernebildene jeg har kunnet helt siden jeg var liten. Den nest siste stjerna i hanken på vogna er en dobbeltsjerne, som består av stjernene Mizar og Alcor. De var noe utydelige, men jeg tror jeg fant frem til de riktige stjernene til slutt. Karlsvogna skulle jeg egentlig observere noen timer senere enn første gangen jeg var ute, men det ble for sent til at jeg fikk gjort dette.

Den neste stjerna jeg skulle finne var Polarstjerna. Det er en stjerne som ikke var så veldig lyssterk, men jeg fant til høyre i Karlsvogna, og siktet meg videre derfra. Da kom jeg til en stjerne jeg tror var riktig. 

Et annet stjernebilde jeg skulle finne, var Kassiopeia. Dette er et stjernebilde som ligner en skjev W. Pegasus er et stjernebilde i nærheten av det igjen. Dette stjernebildet syntes jeg var vanskelig å finne, men jeg tror jeg fant frem til de riktige stjernene til slutt. 

Så skulle jeg finne stjernebildet Svanen. Her skulle det ligge et svart hull, og det gjør det sikkert, men jeg kunne jo såklart ikke se den, hele himmelen er jo helt svart! Det at det ikke var helt klart gjorde at jeg måtte gjette meg frem til hvor de forskjellige stjernebildene var, men jeg tror jeg fant ut sånn omtrentlig hvor den skulle ligge. På skrå av Svanen skulle det ligge en lyssterk stjerne som heter Vega. 
Orion

Siden jeg kikket på himmelen nå, som er vinterstid, er det lett å finne Orion. Dette er også et av stjernebildene jeg har kunnet fra jeg var liten, så dette fant jeg ganske fort. For å finne Orion er det bare å finne beltet hans. Som er tre sterke stjerner under hverandre. Orions Sverd har jeg aldri tenkt over før, men jeg fant til slutt det også! 




Værforholdene lå ikke akkurat helt til rette for at jeg skulle finne alt, men med litt intens leting og mysing tror jeg at jeg klarte å danne meg et noenlunde korrekt bilde av hvor stjernene lå. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar